IrmaAsikainen "Otteita elävästä elämästä."

TEHOKKUUTTA TERVEYDENHOITOON

Viime vuosina olen saanut karvaasti kokea sen, miten maassamme julkisen sektorin palvelut toimivat. Olen saanut kokemusta niin hammashoidon kuin terveydenhoidonkin puolelta ja tällainen suupaltti karjalaistyttö kun olen, olen myös jututtanut ihmisiä, joiden tehtävänä on tuottaa näitä palveluja ja vaikka he eivät siitä voi ääneen julkisesti puhuakaan, ovat he monesti avautuneet niistä ongelmista, joihin julkisen sektorin kallus (ja toimimattomuus) perustuu.

Olen monestakin suusta kuullut, että heidän väsymisensä, eikä kiireensä johdu suinkaan asiakasmäärästä, vaan niistä byrokratina ja huonon organisoinnin aiheuttamista turhista toimista ja pullan ja kahvin himossa järjestetyistä meetingeistä ja "koulutuksista", joissa aihe ei ole tärkein vaan tarjoilu.

Vähäistä ei ole myöskään kaikki se lippusten, lappusten ja ohjeiden suunnittelu ja uudistaminen, vaikka sen on tarkoitus"vähentää työmäärää", niin sitähän se ei suinkaan tee, sillä asiakkaat/potilaat eivät pääsääntöisesti kuitenkaan lue niitä kirjallisia ohjeita, vaan samat asiat kysytään edelleen hnkilökunnalta ja se vie saman ajan, olkoon se seinällä toitotettuna tai sitten ei.

Myös pedanttiuden nimissä suoritettavat päällekkäisyydet on yksi ongelma, vai mitä sanotte seuraavasta.

Soitin terkkarin ajanvaraukseen, jossa tiukkasanainen täti tivasi 20 minsaa tautini yksistyikohtia, vaikka hänelle olisi tapauksessani pitänyt riittää, kun kerroin hänelle ongemani aiheuttajan, jonka oireet varmasti on jokaiselle hoitoalan ihmiselle jo koulutuksessa opetettu.

No, sain määräyksen mennä päivystykseen, koska aikoja ei ollut saatavissa (ja ne muutamat, jotka olivat vapaana, piti säästää mamuille, sillä "nehän tulevat päälle, jos eivät saa aikaa määrätyssä ajassa" (komentti erään hoitajan suusta). Onneksi älysin varata ajan seuraavan aamun päivystykseen, joten pääsin jonon ohi suoraan TERVEYDENHOITAJAN pakeille. Tämä tenttasi ja jankkasi taas sen vartin verran ja kirjoitti kiivaasti ylös niitä samoja asoita, jotka edellisenä päivänä olin kuulemma antanyt siksi, että ne olisivat sitten valmiina koneella. No joo.

Takaisin käytävään ja odottamaan päivystävää lääkäriä, joka osoittauti sellaiseksi nuoreksi virolaistytöksi, joka ei ollut edes kuullut sanaa Basedowin tauti ja taas sama jankkaaminen ja kiivas kirjoittaminen. Mitä hemmettiä? Ja sitten hän katosi. ???? Nyt odottelin yksin huoneessa ja kuulin ovaen takan käydyn kiivaan keskustelun, minkä jälkeen tyttö palasi huoneeseen ja antoi minull e määräyksen mennä takaisin käytävään ja odottaa taas - nyt toista lääkäriä. Tämä aloitti homman sillä samalla tentillä ja ehdotti minulle silmätippoja (joudun käyttämään niitä säännöllisesti) ja kun kerroin, että jos ne auttaisivat, niin en suinkaa olsi täällä, vaan kun ne eivät nyt auta, sillä tämä silmäoireyhtymä on edennyt jo seuraavaan vaiheeseen, jossa taravitaan järeämpiä otteita. No, taas jouduin arestiin käytävälle ja kohta taas takaisin huoneeseen, jossa sain vain kuulla, että hän laittaa lähetteen Päijä-Hämeen keskussairaalaan.

 

Ja,miksikö alan purkamaan teille terkkarikäyntini historiaa? Miksiköhän niin?

Olen tässä seurannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti tätä juttua sosiaali ja tereyspalveluiden uudistamiseta, mutta en edes missään sivulauseessa ole huomannut, että tätä nykyisin olemassa olevaa julkisen palvelun konseptia arvosteltaisi, tai siihen ehdotettaisi joitakin mutoksia ja lähdettäisi pohtimaan sen toimimattomuutta ja kalleutta sen organisonnista lähtien.

Jos suuhygienisti ei työpäivän aikana ehdi hoitaa kuin 4-5 potilasta, koska byrokratia vie muun ajan ja päivää ei työaikalainsäädänön puitteissa voi jatkaa, niin jotakin mätää siinäkin on. Ja tämä on ihan lähtöisin hammashoitolan henkilökunnan suusta, sillä kun valitin, että olen varannut ajan jo 8 kuukautta sitten ja nyt vasta pääsen toimenpiteeseen (joka muuten kesti alle 10 min.vaikka sille oli varattu aikaa 45 min.), niin hän perusteli minulle asian näin.

 

Eli, eikö näitä typeriä päällekkäisyyksiä ja turhaa ajanhaaskausta voisi mitenkään saada kuriin ja yksityisen sektorin mallien mukaan toimimaan paljonkin tehokkaammin. Monikohan yksityinen olisi vuoden kuluttua pystyssä, jos sen tehokkuus olisi tuota luokkaa. Enkä nyt puolustele näitä viimeaikaisia hoidon laiminlyötitapuaksia, vaan haen ratkaisua, joka olisi sekä toimiva, että vastuullinen, mutta kaiken järjen rajoissa myös tehokas.

Enkä voi olla vielä jatkamatta, että jos tässä asiassa nyt  ratti jää demareiden käsiin, niin tähänhän ei takuulla puututa, sillä pitäähän sitä pienen palkan lisää saada vaikka pullakahvin muodossa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Näin tämän halutaan jatkuvan, kun on se perustuslaki. Myös Helsingin johto on kova puhumaan ja vastustamaan muiden esityksiä. Mutta kun pitäisi tehdä jotain, niin ei.

Käyttäjän IrmaAsikainen kuva
Irma Asikainen

En vastusta soteuudistusta sinänsä, mutta nostan vain esille sen, että pitäisi korjata ensin nämä julkisen sektorin puutteet/virheet ja rakentaa sitten vasta uutta sille pohjalle. Me tarvitsemme ykstyistä sektoria, se on selvä, mutta miksi maksaa siinä sivussa näitä julkisen kalliita kustannuksia. Jos meinaan on tarkoitus säästää rahaa. Onko tämä joku pyhä lehmä, jonka virheisiin ei kukaan uskalla kajota?

Toimituksen poiminnat